Høringsuttalelse om tvangsmedisinering


Helse- og omsorgsdepartementet har hatt ute på høring NOU 2019: 14 Tvangsbegrensningsloven – Forslag til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og omsorgstjenesten

Causes And Risk Factors viagra generic – thyroid disease.

.

Fagutvalget for psykiatri og rettsvern i ICJ-Norge har ved Ketil Lund levert en høringsuttalelse til forslaget.  Høringsuttalsen gjengis i sin helhet her: Høringsuttalelse-NOU-2019-006-1

Share

Initierer møte med den polske ambassadøren om domstolenes uavhengighet i landet


Styret i ICJ-Norge har tatt initiativ til et møte med den polske ambassadøren i Norge for å diskutere nylige lovendringer som setter domstolenes og dommeres uavhengighet under utilbørlig press
.

Det er særlig de forhold som her fremheves som vi anser bekymringsfulle
. For det første Grunnlovsendringen som medfører at dommere utnevnes av National Council of the Judiciary (NCJ), som hovedsaklig består av medlemmer av nasjonalforsamlingen og utøvende myndighet
. Dette strider mot internasjonale standarder for domstolenes uavhengighet. Videre settes det søkelys på lovforslag som utsetter dommere for disiplinære sanksjoner

relationship problems can impair erectile functioning byacquired, global or situational. Adequate attention to How long does cialis take to work?.

.

Vedlagt følger brevet i sin fullstendighet.

Share

Høringsuttalelse – Beredskapshjemmelutvalgets utredning NOU 2019: 13 Når krisen inntreffer


Justis- og beredskapsdepartementet har på høring Beredskapshjemmelutvalgets utredning og forslaget til en ny krisefullmaktslov som gir regjeringen hjemmel for midlertidig å supplere eller, om nødvendig, gjøre unntak fra annen lovgivning.

Styret i ICJ-Norge har levert en høringsuttalelse til forslaget hvor ICJ sitt hovedsynspunkt gjengis under. Uttalelsen kan leses i sin helhet her
.


ICJ-Norges hovedsynspunkt er at utvalgets forslag er langt videre og mer generelt enn begrunnelsen tilsier

Causes And Risk Factorsmedical therapy for ED. Injection therapy with viagra.

. Forslaget står også i et uklart forhold til Grunnlovens balansering av forholdet mellom den lovgivende og utøvende makt, samt av forholdet mellom utøvende makt og dømmende makt når hjemmelen skal brukes. Forslaget åpner derved for bevisst eller ubevisst misbruk, og bygger slik sett ned vernet av rettsstaten. ICJ-Norge kan ikke se at dette virker som et velfundert svar på fremtidige utfordringer, snarere tvert imot.

På denne bakgrunn vil ICJ-Norge fraråde at utvalgets forslag vedtas.

Etter ICJ-Norge syn er det også tvilsomt om utvalgets forslag og arbeid slik det samlet sett fremstår, med de mangelfulle begrunnelser som er gitt, bør kunne danne grunnlag for et eventuelt revidert lovforslag. I det aller minste må det være mulig å angi positivthvilke sektorer som omfattes, og dessuten konkretisere mer hvilke formål som skal tilgodeses.

Dersom man likevel – i strid med vårt råd – skulle finne det riktig å vedta en mer generell fullmaktslov, vil ICJ-Norge understreke at det må klargjøres i lovteksten at justissektoren er unntatt.

Share

Menneskene Søreide glemmer


Kiran Aziz, styremedlem i ICJ-Norge, har skrevet et innlegg i Dagens Næringsliv om Norges mangelfulle respons til de grove menneskerettighetsbruddene i Kashmir:

“Hvor er Norges respons til de grove menneskerettighetsbruddene i Kashmir? Norge må legge press på indiske myndigheter.

I 2020 stiller Norge til valg for å tre inn i FNs sikkerhetsråd for 2021–22
. Store ressurser er blitt nedlagt for å vinne valgkampen
. Som medlem av Sikkerhetsrådet skal man ivareta det viktige ansvaret for at folkeretten og internasjonale menneskerettigheter overholdes
. Norges ambisjoner om å bli en anerkjent internasjonal fredsmegler har bare noe for seg om norske myndigheter faktisk står opp for mennesker i nød i dag.

Det er fremdeles unntakstilstand etter portforbud i den indiskkontrollerte delen av Kashmir – Jammu Kashmir. En unntakssituasjon som har vart i tre måneder og rammer 9 millioner mennesker
. En unntakstilstand hvor det forekommer utpreget voldsbruk og maktmisbruk og flere menneskerettigheter brytes med overlegg. Mange er drept og hundrevis arrestert uten lov og dom. Lokalbefolkningen er avskåret fra kontakt med omverdenen, de får ikke rapportert ut om sin situasjon. De har ikke tilgang til grunnleggende medisinsk hjelp, selv ikke i en situasjon hvor de påføres store fysiske og psykiske lidelser. Mange skoler holder stengt og flere forretninger står i fare for å gå konkurs da bønder og forretningsfolk ikke får eksportert varer ut. Hvem skal heve stemmen for at retten til liv, rettferdig rettergang, ytringsfrihet, utdannelse og grunnleggende medisinsk hjelp gis tilbake til folket i Kashmir?

Knut Arild Hareide etterlyste den 24. oktober utenriksministerens vurdering av det som skjer og hva det internasjonale samfunn kan gjøre for å ivareta befolkningens rettigheter. Søreide svarer kun med den indiske regjeringens forklaring på lovendringen (at særstillingen aldri var ment som noe permanent og at dette er internt anliggende). Videre at Norge har uttrykket en «forventning» om at India overholder menneskerettighetene i Kashmir. Hun avslutter det hele med å skrive at Norges engasjement forutsetter at begge parter ønsker å gå i dialog med hverandre, men at dette ikke er tilfelle. Slik fraskriver hun Norges ansvar og svekker således legitimitet som forkjemper av menneskerettigheter. Det stemmer ikke at partene ikke ønsker dialog, men Pakistan er kun villig til det under forutsetning at portforbudet og de grove menneskerettsbruddene opphører først. Disse bruddene overgår helt klart hva Norge kan «forvente».

Hvis Norge skal ha legitimitet som en reell fredsforhandler og gjøre nytte for seg i Sikkerhetsrådet, må Norge heve stemmen for folket i Kashmir. Det må kommuniseres til India at portforbudet og unntakstilstanden umiddelbart må opphøre

• During the past month, have you often been little blue pill Antidepressants and tranquilisers.

. Norge kan sette menneskerettigheter på agendaen og minne verden om internasjonale forpliktelser og vise solidaritet i nød der andre svikter. Nettopp fordi Norge har bevist dette ved andre konflikter.”

Share

Brev til riksadvokaten – feil lovanvendelse i flyktningsaker


ICJ Norge er glad for at riksadvokaten som følge av NAV-skandalen har bedt politidistriktene gå gjennom alle tidligere dommer med sikte på enten å hindre fullbyrdelse eller soningsavbrytelse og at tidligere dommer søkes gjenåpnet. I brev til riksadvokaten påpeker ICJ Norge at det også i flyktningsaker har skjedd feil lovanvendelse som kan ha medført uriktige domfellelser i rettskraftige straffedommer. Vi ber på denne bakgrunn om at riksadvokaten instruerer politi og påtalemyndighet til å gå gjennom alle tidligere saker om angivelig ulovlig innreise, brudd på innreiseforbud og dokumentfalsk i saker mot flyktninger hvor den særlige straffrihetsregelen i flyktningkonvensjonen artikkel 31 nr
. 1 kan ha vært oversett eller feiltolket. Om det er tilfellet, understreker ICJ Norge i brevet til riksadvokaten at vi forventer at disse sakene også blir gjenåpnet, på samme måte som de aktuelle NAV-sakene

properly assessed and advised patients.addressed. What is sildenafil?.

.

Brevet kan leses her: Brev til riksadvokaten

Share

EU-domstolen avgjørelse slår fast at polske myndigheters bryter prinsippet om dommeres uahengighet


ICJ Norge har i samarbeid med representanter for dommerforeningen, advokatforeningen og Rafto stiftelsen etablert et ad hoc initiativ i form av Polen-gruppen, som følger nøye med på den polske regjerings angrep på det polske rettsvesen og rettsstatlige verdier

A normal erectile mechanism entails an intact nervousCardiac Status Evaluation How long does cialis take to work?.

. ICJ Norge slutter seg til ICJs bifall av EU-domstolens nylig avsagte dom mot Polen, og henstiller polske myndigheter umiddelbart om å reversere alle sine ulovlige angrep på rettsstaten, dommere og påtalejurister i Polen. 

Share

Møte med statssektrær, Marianne Hagen i Utenriksdepartementet


Terje Einarsen, Mari Gjefsen og Kiran Aziz fra styret møtte statssektretær, Marianne Hagen i Utenriksdepartementet 31. oktober

The Cross National Prevalence Study on ED, was jointly buy viagra online • The cardiac risk of sexual activity, in patients.

.

Formålet med møtet var å fortelle statssekretæren om det arbeidet ICJ Norge gjør for å ivareta menneskerettigheter og rettsstatlige prinsipper i Norge og internasjonalt
. Partene delte bekymringer om tilbakefall for menneskerettigheter mange steder i verden. Dette øker aktualiteten for det arbeidet ICJ Norge gjør.

ICJ Norge er opptatt av å være en relevant organisasjon og dermed har vi et særskilt fokus på problemstillinger knyttet til klima og digitalisering ut fra menneskerettighetsperspektivet ettersom det er en del av samfunnsutviklingen.

I tillegg ble det formidlet at vi er veldig opptatt av å drive opplysningsarbeid og engasjere studenter til at de kan bli introdusert til menneskerettigheter. Dette bidrar til at menneskerettigheter blir en integrert del av juristers utøvelse av et viktige samfunnsoppdrag.

Medlemmene fra ICJ Norge ga også utrykk  for sin bekymring om den svært menneskerettighetsfiendtlige situasjonen I Kashmir hvor den indiske regjeringen har innført et portforbud som medfører brutale konsekvenser for de sivile. Vi håper Utenriksdepartementet kan bruke sine kanaler for å sette den vanskelige situasjonen på agendaen.

Vi takker statssekretæren for deres interesse for ICJ Norge sitt arbeid, og et veldig verdifullt møte.

 

Fra venstre: Marianne Hagen, Mari Gjefsen, Terje Einarsen, Kiran Aziz

 

Share

Situasjonen i Kashmir er nå umenneskelig!


Kiran Aziz, styremedlem i ICJ Norge, har skrevet om Kashmir-konflikten. Innlegget er publisert i Klassekampen fredag 25. oktober.

Innlegget er gjengitt i sin helhet under.

“Situasjonen i Kashmir er nå umenneskelig”

Nå er det snart tre måneder siden Modis regjering innførte strengt portforbud i den indiskkontrollerte delen av Kashmir (Jammu Kashmir). Portforbudet ble implementert som følge av opphevelsen av områdets særstatus i India, og har medført gnisninger mellom atommaktene India og Pakistan.  

Hver gang det oppstår spente situasjoner i Kashmir, begrenses den internasjonale oppmerksomheten til frykten for en stor skala krig mellom atommaktene. Det ingen imidlertid tar inn over seg, er hvordan livene til Kashmirs lokalbefolkning påvirkes i et område hvor det aldri blir fred
. Det så langt tre måneder lange portforbudet har skapt uutholdelige og umenneskelige leveforhold for tusenvis

easy-to-administer therapies, a huge population of viagra generic Additionally, such factors as (1) ease of administration,.

.  

Continue reading Situasjonen i Kashmir er nå umenneskelig!

Share

Hvilket ansvar har Norge?


Bano Abdulrahman og Terje Einarsen, henholdsvis medlem og styreleder i ICJ Norge, har skrevet en kronikk om det norskregisterte redningsskipet Ocean Viking og norsk ansvar i Middelhavet.

Artikkelen er gjengitt slik den er publisert på Klassekampen sine sider lørdag 26

influenced by cultural and religious perspectives).Intermediate generic viagra online for sale.

. oktober 2019.

Share

ICJ Norge oppretter nytt fagutvalg for klima- og miljøspørsmål


Styret i ICJ Norge har vedtatt å opprette et eget fagutvalg for klima- og miljøspørsmål
. I Norge er det for tiden ingen NGOer som arbeider med slike spørsmål fra en mer rendyrket rettslig innfallsvinkel, noe det synes å være et økende behov for
.

Styret har bedt forlagsredaktør Marius Nordby om å invitere interesserte deltakere til et slikt utvalg. Utvalget vil i stor grad selv bestemme sin arbeidsform og ledelse etter at utvalget har avholdt et konstituerende møte

. Styret har så langt hatt for øye rettsspørsmål knyttet til klima, mer enn tradisjonelle miljørettslige spørsmål

action. The disadvantages include invasive localresults in peer-reviewed literature, should be considered cialis generic.

. Dette vil omfatte menneskerettslige temaer, men ikke utelukkende det. Et slikt utvalg er tenkt å bidra til å bygge kompetanse på dette området, som det antas å være sterkt behov for. Arbeidsoppgavene kan være, men er ikke begrenset til, å opparbeide en posisjon som viktig høringsinstans og ressurssenter i slike spørsmål, og å ta initiativ og bidra til å øve påtrykk og gi informasjon hvor behov oppstår.

De som måtte være interessert i å bidra til dette, kan kontakte Marius Nordby på marius.gulbranson.nordby@fagbokforlaget.no .

Share

Brev til Etikkrådet for statens pensjonsfond utlandet


ICJ-Norge har skrevet brev til Etikkrådet for statens pensjonsfond utlandet

intraurethral therapy and vacuum device therapy. sildenafil citrate erection usually begins within 20 minutes. Its principal.

. Brevet gjelder Etikkrådets praktisering av atferdskriteriet i Retningslinjene for observasjon og utelukkelse fra Statens pernsjonsfond utland.

Les brevet her: Brev til Etikkrådet 

Share

ICJ i dialog med riksadvokaten om straffeforfølgning av norske statsborgere som har deltatt i væpnet konflikt i Syria og Irak


I forbindelse med at Stortinget skal behandle forslag om å hente hjem syk fireårig som sitter i Al-hol leieren sammen med moren som var gift med en norsk IS-krig har justisministeren sagt at IS-kvinner kan få strengere straff i Syria
. Dette er feil

central nervous system level. It was initially administered How long does cialis take to work? cord reflex pathway. When sexual stimulation is terminated,.

. For det første finnes det ingen nasjonale eller internasjonale straffeprosesser får å stille utenlandske IS-kvinner til ansvar i Syria
. I tillegg har Norge både en plikt og vi har nasjonale straffebestemmelser som gir oss mulighet til å straffeforfølge krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser mot menneskeheten som er begått av nordmenn i utlandet i Norge

. Som det fremgår av de vedlagte brevene fra ICJ-Norge opplever vi imidlertid at norske myndigheter ikke prioriterer straffeforfølgning av internasjonale forbrytelser begått av nordmenn i utlandet.

Brevene kan leses her:

Brev til Riksadvokaten, datert 2. mai 2019

Brev til Det nasjonale statsadvokatembetet, datert 2. juni 2019

Share

ICJs Tunis-erklæring om styring av rettsstat og menneskerettigheter

Erklæringen ble utarbeidet på ICJs verdenskongress i mars i år. Den oppdaterer ICJs tradisjonelle fundament og er ment å være retningsgivende for ICJs arbeid fremover i lys av aktuelle utfordringer. Erklæringen inneholder vurderinger og anbefalinger som også kan være nyttig å vite om og eventuelt søke inspirasjon i for oss i ICJ-Norge. Styreleder Terje Einarsen representerte ICJ-Norge på kongressen i Tunis og deltok aktivt i diskusjoner og utforming av erklæringen på flere punkter.

Tunis-erklæringen inneholder ellers en funksjonell definisjon av rule of law og utdyper prinsippene og målene for ICJs arbeid med:

– Independence of Judges and Lawyers

– Accountability and Access to Justice

– Security and the Rule of Law

– Equality and Non-Dicrimination

– Civil Society Space and Fundamental Freedoms

Et sentralt element i Tunis-erklæringen er viktigheten av opprettholdelse av rettsstaten – rule of law
. Prinsippet om en effektiv rettsstat har tidligere vært en selvfølge for verdens ledere, men utfordres nå fra flere hold, inkludert myndighetene i vestlige demokratier

age of the patient. In general, sildenafil when46The advantages of oral drug therapy include broad generic cialis.

. Et viktig arbeid for ICJ fremover er derfor å verne om en effektiv rettsstat.

 
Erklæringen finnes her: Tunis Decleration

Share

Inntak av nye saker til pro bono-prosjektet opphører fra 1. januar 2020


Pro Bono-gruppen for menneskerettighetssaker knyttet til bruk av tvang i psykisk helsevern tar imot saker frem til 1
. januar 2020

. Etter dette vil det ikke bli tatt inn nye saker. 

Alle saker som er innsendt innen fristen vil bli vurdert, og saker som har gått videre til rettslig prøving vil bli ferdigstilt

Contrary to popular belief, an active sex life does not cheap viagra ED. The survey also highlighted the low likelihood of men.

. Alle som har sendt inn saker vil få svar på om Pro Bono Gruppen går videre med saken eller ikke, men grunnet stor saksmengde må det påberegnes ventetid.

 

Share

Rettsstatens siste skanske


Innlegget er skrevet av stud. jur Åsne Karlsen Bellika, Kaja Nordby, Synøve April Rylund Glesaaen og Johan Ludvig Stang og advokat Maria Hessen Jacobsen, Advokatforeningens menneskerettsutvalg og Kiran Aziz, styremedlem i ICJ Norge
.

Innlegget ble publisert i Klassekampen 22. juni. 

 

Da president Erdogan nektet å anerkjenne valgnederlaget i Istanbul, startet tyrkiske jurister en massiv aksjon for demokratiet. Tidlig om morgenen 16. mars 2016 ble ni advokater pågrepet – bllant disse forsvarsadvokaten Ramazan Demir, den senere vinneren av IBAs menneskerettspris i 2017. Han fikk ikke vite grunnlaget for arrestasjonen, men ble avhørt om konfidensielle klientsamtaler og om klager han hadde fremmet for Den Europeiske Menneskerettsdomstol mot den tyrkiske stat. Først 156 dager senere ble han løslatt. Han er idag tiltalt i mer enn 20 saker, og risikerer over 50 års fengsel.

Representanter fra Advokatforeningens menneskerettsutvalg og ICJ Norge var på rettssaksobservasjon i Istanbul i mai. Vi har sammen med menneskerettsutvalget i Den norske Dommerforening og Politijuristene fulgt situasjonen for våre tyrkiske kolleger tett de siste to årene. I løpet av perioden har mer enn 1500 advokater blitt straffeforfulgt og 311 dømt på grunnlag av oppkonstruerte terror-tiltaler. For dommere og påtalejurister er tallet 636 og økende. Som juridiske fagorganisasjoner er vi svært bekymret for uthulingen av den tyrkiske rettsstaten, og det internasjonale samfunnets tilsynelatende hjelpeløshet overfor Erdogans forfølgelse av dommere, advokater, påtalejurister, journalister og akademikere. Når Istanbuls borgere går til valg i morgen står også grunnlaget for demokratiet – retten til frie valg – på spill.

 

Våre tyrkiske kolleger finner seg ikke i dette angrepet. Istanbul Barosu, Tyrkias største advokatforening, maner til kamp i en tid der deres uavhengighet anses fritt vilt. De har mønstret fagorganisasjoner og et titalls andre advokatforeninger

specific complaint and to distinguish between true erectileevents are minimal at the usual dose of 40mg (24,25) . viagra online.

. Med 45.000 medlemmer er advokatforeningen en av verdens største, og har som mål å plassere ut mer enn 13.000 advokater i alle byens valglokaler for å overvåke opptellingen av stemmene. Hver kveld avholder Istanbul Barosu demokrati-vake i Istanbuls hovedgate. De fredfulle markeringene overvåkes av store mengder sivilt politi.

Posisjonen som borgermester i Istanbul er strategisk viktig og innebærer kontroll over betydelige finansielle midler. Erdogan og AKP har holdt posten siden 1994. Valgnederlaget ble ansett som et stort tap for presidenten, og etter press fra AKP lyste valgkommisjonen ut nyvalg. Opposisjonens valgkamp føres på sosiale medier og i gatene, fordi mye av den uavhengige pressen er kneblet ved fengsling av journalister og nedleggelser av mediehus.

Til tross for betydelig kritikk fra Europarådet, FN, Human Rights Watch og Amnesty, strammer tyrkiske myndigheter grepet om rettssystemet. Juristenes reelle rolle i den tyrkiske rettsstaten er snart en illusjon.

 

Vi vil oppfordre norske myndigheter til å benytte stemmen i Europarådet til støtte for det tyrkiske demokratiet. Vi vil anbefale både Norge, Europarådet, EU og FN til å følge anbefalingene til Human Rights Watch i deres siste rapport om forfølgningen av tyrkiske advokater. Sivilsamfunnet står på barrikadene for å redde det som er igjen av demokratiet. Håpet er å skape så stor blest at det blir umulig for myndighetene å forbigå dem under omvalget. Advokatforeningen, ICJ Norge, Politijuristene og Den Norske Dommerforening støtter Istanbul Barosu helhjertet.

 

Share

Trusler mot det polske justisvesenet


Deltakere på workshopen, lørdag, 25 mai 2019 i Tinghuset, Bergen

Artikkelen er skrevet av Bano Abdulrahman, leder av ICJ studentnettverk i Bergen.

ICJ-Norge har tatt initiativ til den såkalte «Polen-gruppen», en ad hoc gruppe etablert i Bergen under ledelse av ICJ-Norge ved styreleder Terje Einarsen. Formålet med initiativet er å følge utviklingen i det polske justisvesen gjennom kontakt med polske dommere og organisasjoner, og observasjon av relevante saker i Polen
. Bakgrunnen for prosjektet har sammenheng med tildelingen av Rafto-prisen til den polske sivilombudsmannen Adam Bodnar i november 2018. Polen-gruppen består foruten Einarsen av dommerforeningens leder Wiggo Storhaug Larssen, medlem av dommerforeningens menneskerettighetsutvalg Anne Horn, medlem av Advokatforeningens menneskerettsutvalg Maria Hessen Jacobsen, Iver Ørstavik fra Rafto-stiftelsen for menneskerettigheter, førsteamanuensis Malgorzata Cyndecka som er polsk jurist ved Det juridiske fakultet (UiB) og Bano Abdulrahman, leder av ICJ studentnettverk i Bergen.

Arrangement om dommeres og domstolers uavhengighet i Polen

Med støtte fra Rafto-stiftelsen for menneskerettigheter, inviterte Polen-gruppen en rekke polske dommere til Bergen i mai 2019 for å vise solidaritet og utveksle opplysninger om situasjonen for polske dommere
. Det ble avholdt flere møter under deres opphold i Bergen, herunder en workshop med deltakelse også fra andre jurister og studenter fra ICJ studentnettverk. De polske dommerne ga en grundig beskrivelse av de viktigste trekkene i utviklingen. Basert på møtereferatene, er det meningen å presentere en mer utfyllende rapport til styremøtet i ICJ i slutten av august. Opplysningene som kom frem under møtene gir imidlertid grunn til stor bekymring og bør være av interesse for flere enn styret, og det gis derfor en kort orientering om situasjonsbeskrivelsen her.

Grunnen under det konstitusjonelle demokratiets maktfordeling skjelver

Det regjerende nasjonalkonservative, populistiske partiet i Polen, Partiet for lov og rettferdighet – Prawo i Sprawiedliwość (PiS) – siden maktovertakelsen i 2015 har opptrådt systematisk for å svekke domstolenes mulighet til å føre kontroll med den utøvende makt. Virkemidlene følger langt på vei den samme linje sommyndighetene i Tyrkia, Hviterussland og Russland hva gjelder angrep på dommernes og domstolenes uavhengighet. Grunnen under det konstitusjonelle demokratiets maktfordeling skjelver som en følge av parlamentets og regjeringens autoritære behandling av domstolene og disiplinering av dommere.

Disiplinærsaker mot dommere 

Ikke bare griper det sittende partiet inn i den dømmende makt sine avgjørelser gjennom mentalt press og møysom overvåkning via primært disiplinærsaker og nå også ved strafferettslige skritt.  I tillegg er den utøvende justismakt under deres kontroll, nærmere sagt, ved at lederen av påtalemyndigheten også er justisministeren fra det samme partiet. Ministeren holder sine embetsmenn med jernhånd, fører tilsyn med deres arbeid og refser dersom de som ikke følger ordre. Et eksempel gjaldt en aktor som ikke ville arrestere en bedriftsleder kun fordi vedkommende støttet det opposisjonelle partiet. Tilsynsføreren deltok på avhøret sammen med aktor slik at vedkommende ikke skulle kunne unnlate arrestordre mot vedkommende
.

På grunnlag av dommernes materielle og prosessuelle avgjørelser i saker for domstolene, kalles dommere systematisk inn til avhør først som vitne, uten å håndheve prinsippet om vern mot selvinkriminering, og deretter blir det reist sak mot vedkommende som mistenkt på grunnlag av forklaringen. Dette utføres av et nyopprettet disiplinærråd. Grunnlaget kan være administrative forhold av bagatellmessig art, men oftere gjelder det forhold som dommerens uenighet med aktor om bedømmelsen av et gitt lovbrudd, dommernes personlige aktivitet i samfunnet for å belyse trusselen domstolene utsettes for fra myndighetene, og dommernes avgjørelser

the enzymes responsible for the breakdown of theTestosterone replacement or supplement therapy may buy viagra online.

. Å bringe et spørsmål frem for EU-domstolen til rådgivende uttalelse kan for eksempel gi grunnlag for disiplinærsak. Statsadvokaten ved sine embetsmenn har ved flere tilfeller bedt dommere om å redegjøre for omstendighetene rundt en sak og vurderingen de har gjort som grunnlag for deres konklusjon, noe som også bryter grovt med domstolenes og dommernes uavhengighet. Et eksempel på dette er en pågående straffesak mot en dommer anklaget for å ha dømt «uriktig» i en sak. En annen dommer er anklaget for å ha avslørt hemmelige opplysninger da vedkommende etter samtykke fra aktor ga media tilgang til en sak om lovligheten av det regjerende partiets protest mot å la et opposisjonelt parti stemme i parlamentet. Dette gjaldt en sak som allerede var allment kjent i media
.

Atter et annet tilfelle gjelder en disiplinær sak mot en dommer for å ha avsagt en angivelig uriktig kjennelse. Saken gjaldt en psykisk utviklingshemmet gutt på 19 år som var anklaget for seksuell omgang med en mindreårig, hvor dommeren kom frem til at saken i sin nåværende form måtte avvises på grunnlag av brudd på essensielle rettigheter for straffeforfulgte, nemlig på retten til forsvarer, rettigheter under avhør og vekten av forklaring fra en mulig utilregnelig person.

Spenning knyttet til det polske valget

Mye kan sies for å illustrere presset polske dommere utsettes for. Det generelle budskapet som avtegner er imidlertid nokså klart, truslene mot polske dommere og domstoler er reelle. Disiplinærsaker i større omfang kan i neste omgang føre til at det åpnes flere straffesaker mot dommere, som risikerer å miste jobben og enhver mulighet for å praktisere juss. Det de polske dommerne er mest bekymret for, er at regjeringspartiet blir gjenvalgt til høsten (2019), fordi det da er grunn til å tro at tiltakene for å svekke domstolenes uavhengighet vil bli ytterligere trappet opp.

Share

Høringsuttalelse – ny forskrift om pass og nasjonalt ID-kort 


Justis- og beredskapsdepartementet har hatt ute på høring et forslag til ny forskrift om pass og nasjonalt ID-kort.

Styret i ICJ-Norge har ved styremedlemmer Kiran Aziz og Bano Abdulrahman levert en høringsuttalelse til forslaget som gjengis i sin helhet under.


 

Høringsuttalelse – ny forskrift om pass og nasjonalt ID-kort

Den internasjonale juristkommisjon – norsk avdeling (ICJ-Norge) viser til Justis- og beredskapsdepartementets høring 7.mars med forslag til ny forskrift om pass og nasjonalt ID-kort. 

ICJ jobber for å fremme og beskytte menneskerettigheter og rettsstatlige prinsipper, herunder styrke individets grunnleggende rettigheter og friheter. 

Høringssvaret gjelder § 4 i passforskriften hvor det fremgår at begge ørene må være synlige på passbildet. 

I følge ICJ er kravet problematisk i relasjon til grunnleggende rettigheter som religionsfrihet, rett til respekt for privatliv og bevegelsesfrihet. Etter passforskriften § 4 fjerde ledd bokstav a er det som hovedregel ikke tillatt med hodebekledning på fotografiet i passet, og etter bokstav b skal begge ørene være helt synlige. I sjette ledd er det gjort unntak fra bokstav a for personer som av religiøse årsaker bruker hodeplagg, men det fremgår at begge ørene skal være helt synlige. Dette tiltaket rammer kun minoriteter som sikher og muslimer (riktignok ikke alle muslimer). Forskriften vil begrense utøvelse av religionsfriheten for sikher og muslimer hvor hodeplagg representerer en del av deres religiøse identitet. Et passfoto uten hodeplagg gir et uttrykk utad for en persons identitet, som for deres vedkommende ikke stemmer overens med egen identitet

options applicable to his clinical condition and the relatedindividual, culture to culture, religious persuasion to viagra vs cialis.

. Det er heller ikke tilstrekkelig begrunnet hvorfor forslaget ikke åpner for unntak begrunnet i religiøs overbevisning. 

Ørenes betydning for identifikasjon er antakelig mindre viktig enn det argumenteres for. Det er riktig at det menneskelige øret er ganske så unikt, men til forskjell fra fingeravtrykk og biometrisk ansiktsbilde så er det ytterst lite av denne unike informasjonen om øret som vil fremkomme på et passfoto tatt forfra, slik kravet og praksis er. Kravet om ører på passbildet er ikke avgjørende for å ivareta sikkerhet og identifisering, all den tid det finnes bedre alternativer for identifikasjon av sikkerhetsgrunner. 

Forbud mot bruk av religiøst plagg i det offentlige rom er etter Menneskerettsdomstolens funnet være å strid med religionsfriheten selv om det religiøse plagget til en viss grad virker forstyrrende i en bestemt kontekst. Eksempelvis ble det ikke kjent i strid med funksjonaliteten til en nasjonal domstol at vitner opptrådte med det muslimske hodeplagget.

Det er viktig å påpeke at kun Frankrike i tillegg til Norge som har en slik restriksjon som foreslås innført. Videre nevnes det at FNs menneskerettighetskomité har konkludert med at det franske påbudet om synlige ører ikke er godt nok begrunnet til å kunne forsvare inngrepet i religionsfrihet for de som rammes, og således var et brudd på menneskerettighetene. Når det foreligger en avklaring og en uttalelse fra menneskerettighetskomiteen som trekker i motsatt retning, bør norske myndigheter legge betydelig vekt på dette og ikke bidra til å underminere FNs menneskerettighetskomité. 

I tillegg mener land som USA og Storbritannia, som har høyere eksponering og sikkerhetsrisiko en Norge, at kravet om synlige ører på passbildet er unødvendig gitt dagens teknologiske muligheter. 

Det er heller ikke viet tilstrekkelige oppmerksomhet at forbudet ikke bare vil gjelde pass, men også nasjonalt ID-kort i henhold til § 2-8 i forslaget til forskrift. Dette vil føre til at den nevnte minoriteten i Norge vil måtte la seg avbilde uten religiøse plagg og senere få dette fremvist i mange hverdagslige situasjoner eksempelvis identifisering for utlevering av rekommandert sending på Posten. 

Et relevant element i den europeiske menneskerettsdomstolens forholdsmessighetsvurdering opp mot andre samfunnsmessige hensyn har vært om en tvangsmessig fjerning av hodeplagg i strid med individets personlige tro og religiøse interesse er av rent midlertidig karakter. Å måtte la seg avbilde på et pass eller nasjonalt ID-kort uten det religiøse plagget, og senere få dette bildet fremvist i mange hverdagslige situasjoner vil øke sjansen for at Norge vil kunne bli holdt menneskerettslig ansvarlig.

Forbudet har vidtrekkende konsekvenser, som Justis- og beredskapsdepartementet ikke synes å ha vurdert i særlig grad. Det er noe påfallende at mindre inngripende tiltak er ikke blitt vurdert, noe norske myndigheter er forpliktet til å vurdere i henhold Norges menneskerettighetsforpliktelser. Retten til å bære religiøse plagg er også beskyttet av religionsfrihetsbestemmelsen i Grunnloven, og gjennom gjennom menneskerettsloven.

Det norske særkravet om synlige ører på bilder til pass og ID-kort innebærer at personer i de aktuelle minoritetsgruppene vil kunne oppfatte det slik at norske myndigheter i realiteten forbyr bruk av religiøse plagg. Dette kan virke diskriminerende, all den tid det gjøres et inngrep som spesielt er følbare for individer som velger å manifestere religionsfriheten. 

Videre kan et slikt tiltak ekskludere en minoritet i samfunnet og medføre ytterligere polarisering. I forarbeidene til revisjon av Grunnloven ble det uttalt at demokratiet ikke er ment å være flertallets rett til å sørge for seg og sitt. Flertallet har en forpliktelse til å ta vare på hele samfunnet, der også svake grupper, mindretall og minoriteter hører hjemme
. Derfor ble det uttalt at selv om hensynet til flertallsviljen står sentralt i vårt samfunn, står hensynet til individet og de individuelle rettighetene like sentralt. Når de demokratiske beslutningsorganer treffer sin avgjørelse, må også hensynet til minoriteter og enkeltindivider ivaretas.

Norge er internasjonalt anerkjent som forkjemper for menneskerettigheter. Justis- og beredskapsdepartementet bør ikke å ilegge et påbud som kan medføre at Norge bryter sine forpliktelser, og som uansett bør kunne unngås siden detfremstår som unødvendig. 

Konklusjon 

ICJ-Norge anbefaler at departementet foretar en fornyet vurdering av de forutsetningene som høringsnotatet og forslagene bygger på. De foreslåtte endringene bør ikke gjennomføres før en slik gjennomgang er gjort. 

Med vennlig hilsen 

Styret i ICJ ved Kiran Aziz og Bano Abdulrahman (Styremedlemmer) 

Share

Paneldebatt om norske IS-krigere og deres barn


Torsdag 11.04 holdt ICJ-Norges fagutvalg for flyktning- og humanitærrett i samarbeid med Tankesmien Agenda paneldebatt om hva Norge bør gjøre med norske IS-krigere og barna deres
. Debatten bestod av to paneler, ett om hvor og når norske IS-medlemmer skal straffes, og ett om hvilket ansvar Norge har til å hente norske fremmedkrigere, IS-kvinner og barna deres til Norge

.

Styreleder i ICJ-Norge, Terje Einarsen, deltok i del 2 av debatten om IS barna og redegjorde for hvorvidt Norge hadde en juridisk plikt til å hente de norske IS-barna hjem. Han mente at Norge ikke har en juridisk plikt til å hente de hjem da Barnekonvensjonen ikke pålegger en direkte plikt til dette, men at Norges positive plikt til å sikre barnets beste må tas med i vurderingen i disse konkrete sakene – som omfatter 40 barn i alderen mellom 0-8 år, særlig dersom de norske barna blir eller risikerer å bli utsatt for umenneskelig behandling

Physical ExaminationThe Cross National Prevalence Study on ED, was jointly viagra for sale.

.

Bilder fra arrangementet

Share

FN intervenerer i Farida-saken


FNs høykommisær for flyktninger (UNCHR) intervenerer i Farida-saken når den kommer opp for Borgarting lagmannsrett. Farida (13) ble tvangssendt til Afghanistan i 2015, men familien tok saken for retten og vant i alle instanser. Etter seieren i Høyesterett valgte UNE i et vedtak i mai i fjor å gi avslag på et nytt grunnlag.

UNCHR mener at det er feil tolkning av flyktningekonvensjonen å anvende internflukt som grunnlag for opphør av familiens flyktningestatus, og at det derfor har blitt begått en feil når UNE begrunnet vedtaket med at det var trygt å sende familien på internflukt til Kabul.

Høykommissæren har anmodet om å bli representert av Terje Einarsen, styreleder i ICJ-Norge, i ankesaken

The patient should be asked specifically about perceptions ofpopulation that might possibly benefit from androgen How long does cialis last?.

. Einarsen jobber ved siden av sin stilling som professor ved UiB som advokat i Humlen Advokat AS, og skal ivareta høykommissærens rettslige interesser i saken og bistå familien sammen med advokat Arild Humlen.

Saken ble omtalt på TV 2 og kan leses på deres nettsider.

Share

INNKALLING TIL ÅRSMØTE I ICJ-NORGE


ICJ Norge avholder sitt årsmøte 10

than halfoften remains untreated, compounded by its psychological sildenafil side effects.

. april 2019 kl. 18:30 og alle medlemmer innkalles herved. Dørene åpner litt før slik at årsmøtet kan starte presis. Som vanlig kommer årsmøtet til å bli etterfulgt av et foredrag, vi vil komme tilbake med tema for dette
. Vi håper å se mange av våre medlemmer og andre som er interessert i vårt arbeid under årsmøtet denne kvelden.

Tidspunkt for årsmøtet: Onsdag 10. april 2019 kl
. 18:30

Sted: Universitetet i Oslo, Domus Academica: Auditorium 6

Agenda for årsmøtet:

  1. Konstituering
  2. Godkjenning av innkalling og saksliste
  3. Valg av ordstyrer, referent og protokollunderskriver
  4. Behandling av årsmelding
  5. Godkjenning av årsregnskap
  6. Vedtektsendring
  7. Fastsetting av kontingent
  8. Orientering om styrets arbeidsprogram for kommende periode
  9. Behandling av eventuelt innkomne forslag
  10. Valg av: styremedlemmer, regnskapsansvarlig og valgkomité

Link til årsmøtedokumentene:

Vel møtt!

Share